MakeCode Arcade – co to takiego?

MakeCode Arcade – co to takiego?

Arcade (arcade games) to inaczej gry zręcznościowe, głównie platformowe. Kojarzą się najczęściej z wielkimi automatami do gier na monety 🙂 Pierwszy z nich obchodzi w tym roku swoje 49 urodziny! Poniżej zdjęcie automatów do gier typu arcade:

stare automaty do gier typu arcade

MakeCode Arcade natomiast to platforma do programowania udostępniona przez firmę Microsoft. Oddaje ona Tobie możliwość programowanie własnych gier zręcznościowych w stylu new retro – stylistycznie nawiązujących do tych sprzed lat! I co najważniejsze, projektujesz jak i programujesz je według własnego pomysłu! Yaaay!

No dobra, ale co ten MakeCode Arcade potrafi?

Od strony programistycznej, początkującym MakeCode Arcade umożliwia programowanie w popularnym środowisku blokowym, czy inaczej wizualnym – MakeCode. To ten sam program, który wykorzystuje się do programowania płytki BBC micro:bit. Pisaliśmy o niej w tym wpisie. Średnio-zaawansowanym i tym, którzy poznali już programowanie blokowe ale szukają czegoś więcej, MakeCode Arcade oddaje w ręce możliwość programowania w języku JavaScript. Jest to język, po którego sięgają profesjonaliści, często też nazywany jest językiem internetu. Sporo w tym racji, jako że JS (JavaScript) służy do animacji treści, kontroli multimediów, obsługi dynamicznego tworzenia oraz kontroli treści i wiele wiele więcej. Zdecydowanie nie jest to temat na dzisiejszy wpis 😉 Zaryzykuję zatem stwierdzenie, że MakeCode (we wszystkich wariantach) rośnie razem z użytkownikiem i stanowić może narzędzie na dłużej.

Platforma makecode.com oferuje sporo samouczków oraz przykładowych projektów gier. Można w nie grać, zaglądać do ich wnętrza, sprawdzać co i jak działa i w ten sposób uczyć się procesów projektowania oraz tworzenia swoich własnych.

Najważniejsze jednak co MakeCode Arcade ma do przemycenia, to nauka z naciskiem na zabawę. No hej, kto nie lubi gier wideo? A jeszcze takich wymyślonych i napisanych przez siebie? Wiadomo, nie będą to produkcje AAA, ale co z tego? Radość z własnoręcznie stworzonej choćby minigry, w której główna postać może być kimkolwiek tylko chcesz, w tym Tobą? Bezcenna.

Czego potrzebuję, by zacząć programowanie w MakeCode?

Do programowania potrzebny będzie Tobie komputer z dowolnym systemem operacyjnym. Najważniejsze jest, by miał zainstalowaną w miarę aktualną przeglądarkę, oraz posiadał dostęp do internetu. Drugim istotnym elementem jest płytka (konsolka), którą będziemy programowali w MakeCode Arcade. Jest kilka modeli takich konsolek, jakkolwiek chciałbym zwrócić Twoją uwagę na dwie konkretne, tj. KittenBot MeowBit oraz Kitronik ARCADE. Wybór taki głównie za sprawą dostępności sprzętu wśród polskich dystrybutorów. Jeżeli jednak nie jest dla Ciebie problemem zakup płytki w zagranicznym sklepie internetowym, to w zasadzie jej wybór jest dowolny.

okno programu MakeCode Arcade z wyborem płytki do programowania

Płytki takie mają formę niewielkich kieszonkowych konsolek, zatem możesz mieć ją zawsze przy sobie 😉

Osobiście zaopatrzyliśmy się we wspomniane wyżej MeowBit Kittenbot oraz Kitronik ARCADE i to na nich będziemy opierali przyszłe wpisy dotyczące programowania w Arcade.

konsola kitronik arcade

Kitronik ARCADE to dość solidna konstrukcja, głównie za sprawą litej obudowy wykonanej z grubego, przezroczystego poliwęglanu. Całość jest bardzo ergonomiczna i fajnie leży w dłoni. Co ciekawe, konsolka posiada wibrację (haptic feedback). Jako zasilanie można (a nawet należy!) użyć 3 szt. akumulatorków AA.

Kittenbot Meowbit natomiast jest naprawdę malutki, choć wyświetlacz wydaje się całkiem spory jest praktycznie identycznych rozmiarów co ten z płytki Kitronik. Komputerek szybko zdobywa zainteresowanie najmłodszych za sprawą swojego uroczego wyglądu 😉 No nie idzie odmówić mu uroku. Zasilanie w jego przypadku to pakiet li-po, który ładuje się przez port micro usb konsolki. Pakiet niestety trzeba zakupić osobno – jednak pasują tanie i łatwo dostępne zamienniki.

Gdyby jednak komuś przyszła ochota na integrację swojej gry ze światem zewnętrznym poprzez np. czujniki, to wspomniane wyżej konsolki posiadają komplet złącz rozszerzeń. Oba urządzenia mogą też pracować bez baterii (akumulatorów), zasilane są wówczas tym samym przewodem, który służy do ich programowania. Jakkolwiek w takim przypadku należy liczyć się z dość ograniczoną swobodą ruchów. A ograniczanie ekspresji ruchowej w trakcie grania w zręcznościówki to zdecydowanie zły pomysł 😉