Scratch – jak zapisać i udostępnić projekt?

Scratch – jak zapisać i udostępnić projekt?

  • Post category:Scratch

W tej części poradnika przedstawimy jak zapisać i udostępnić projekt w Scratch 3.0.

W zależności od tego, czy Scratch zainstalowany jest na Waszym komputerze jako aplikacja Scratch Desktop, czy uruchomiony w oknie przeglądarki, istnieją dwa sposoby na zapisanie efektów swojej pracy.

Scratch Desktop pozwala tylko na zapisanie pliku na komputerze.
Scratch w przeglądarce umożliwia zapis plików na komputerze oraz na koncie Scratch.

W niniejszym artykule posługujemy się polskojęzyczną wersją programu. Zmiany języka dokonać możesz klikając na ikonę globu znajdującą się w górnym lewym rogu programu a następnie wybierając Polski pośród dostępnych języków.

Jak zapisać projekt na komputerze?

Domyślna nazwa każdego programu to Scratch Project. Spróbujmy ją zmienić klikając na pole tekstowe zaznaczone poniżej, znajduje się ono na górnej, ciemnoniebieskiej belce programu. Warto w tym momencie nadmienić, że dobrą praktyką jest nadawanie swoim programom unikalnych nazw.

By zapisać plik na dysku swojego komputera należy kliknąć Plik znajdujący się w górnej, ciemnoniebieskiej belce programu. Następnie wybieramy Zapisz na swoim komputerze.

Jeżeli pracujesz w wersji Scratch Desktop, naszym oczom ukaże się okno zapisu pliku sb3, takie właśnie rozszerzenie mają pliki projektów Scratch 3.0. W oknie tym możemy wskazać miejsce, w którym chcemy zapisać nasz plik (dla porządku warto utworzyć osobny katalog na nasze projekty), oraz zmienić nazwę pliku.

Natomiast jeśli używasz wersji w przeglądarce (online), plik projektu pobierze się automatycznie z pominięciem poniższego okna.

Klikamy Save (lub Zapisz w polskojęzycznej wersji systemu Windows) i gotowe! 😀

Jak zapisać i udostępnić projekt online, na koncie Scratch?

Zakładamy konto Scratch

Na wstępie ważna informacja – by zapisywanie (publikowanie) na koncie Scratch było możliwe, należy założyć konto na stronie https://scratch.mit.edu/join.

Kolejnym krokiem będzie zalogowanie się na stronie https://scratch.mit.edu/ klikając na przycisk Zaloguj się w górnym prawym rogu. Konieczne będzie wpisanie nazwy użytkownika oraz hasła podanego przy rejestracji konta.

Tworzymy nowy projekt

Teraz naciśnij przycisk Stwórz, otworzy się główny widok edytora Scratch, to tu będziemy tworzyli nasze projekty 🙂

Domyślna nazwa każdego programu to Untitled. Spróbujmy ją zatem zmienić klikając na pole tekstowe zaznaczone poniżej, znajduje się ono na górnej, ciemnoniebieskiej belce programu. Teraz wpisz nową nazwę swojego projektu. Warto w tym momencie nadmienić, że dobrą praktyką jest nadawanie swoim programom unikalnych nazw.

Możesz teraz zapisać swój projekt i np. wrócić do niego później by dokończyć pracę.

Zachowane w ten sposób projekty są dostępne na stronie Moje rzeczy. Tutaj uwaga! Zapisanie nie powoduje udostępnienia. To bardzo ważne, gdy nie chcesz by Twoje projekty były publicznie dostępne.

Udostępniamy projekt

Jeżeli natomiast chcesz udostępnić publicznie swój projekt, kliknij na duży pomarańczowy przycisk Udostępnij.
Tadaa! Twój projekt został właśnie udostępniony, gratulujemy! 😀

Do projektu możesz dołączyć krótką instrukcję użytkowania. Jest też pole na notatki oraz podziękowania.

Pamiętaj, że po publikacji Twoje projekty są ogólnie dostępne, tzn każdy może je odszukać i zajrzeć do środka. W ten sposób możesz przesłać link koleżance lub koledze, wysłać Scratchową kartkę urodzinową rodzinie, lub cokolwiek co tylko przyjdzie Tobie do głowy. Możesz też zasilić społeczność swoim pomysłem by inni mogli się z niego uczyć. Jeżeli jednak z jakiegoś powodu nie chcesz by Twój projekt był publicznie dostępny, wystarczy że wyłączysz publikowanie danego projektu. Wyłączenie publikacji przedstawione zostało na poniższych grafikach. W pierwszej kolejności kliknij na nazwę swojego konta (górny prawy róg).

Następnie w oknie Moje rzeczy wyłącz udostępnianie wybranego projektu przez kliknięcie na Wył. udost.

Na koniec dodam, że jeżeli w przyszłości Twój projekt będzie miał ponownie zostać udostępniony, wystarczy że w oknie Moje rzeczy klikniesz na jego nazwę a następnie ujrzysz pomarańczowy komunikat Ten projekt nie jest udostępniony — więc tylko Ty możesz go zobaczyć. Kliknij Udostępnij, aby wszyscy go zobaczyli. Kliknij Udostępnij i gotowe! 🙂